5 saker du borde ha med i din kvällsrutin

En kvällsrutin är en nyckelsten, den avslutar inte bara dagen på rätt sätt, utan lägger även grunden för nästkommande dag. 

Stäng av din mobil, tv och dator 1-2 timmar innan du ska sova 

Om du vill ha en god natts sömn bör du stänga av dina elektroniska enheter några timmar innan du ska sova.

  • Det blåa ljuset från dina skärmar lurar kroppen om att det är mitt på blanka dagen.
  • Det kan påverka ditt minne på ett negativt sätt.
  • Du kommer få svårare att somna.

När du väl har testat detta kommer du aldrig att gå tillbaka. Väldigt viktigt för din sömn!

Läs en bok 

Att läsa en bok är en mycket bättre syssla än att kolla på TV eller mobilen innan du ska sova.

  • Du får möjlighet att lära dig något nytt.
  • Din hjärna får något konstruktivt att tänka på under de sovande timmarna.
  • Du kommer säkerligen att bli trött, vilket gör det lättare att somna.

Välj gärna en bok som utbildar, exempelvis informationsböcker eller en biografi.

Reflektera över dagen som gått

Du bör alltid analysera dagen som varit, annars blir det svårt att hitta och implementera förbättringar.

  • Hur har dagen varit? Vad kan du göra bättre imorgon?
  • Vad är du tacksam för idag?
  • Skriv gärna ner detta i en noteringsbok, blicka sedan tillbaka kontinuerligt.

Att reflektera över dagen som varit är en otroligt viktig punkt om man vill uppnå självförbättring.

Planera morgondagens schema

Det är bättre att planera morgondagens schema kvällen innan.

  • Du kommer vakna upp med en plan som redan är redo att implementeras.
  • Morgontimmarna är oftast bland de mest produktiva, du vill hellre spendera dessa med något som gör en skillnad i ditt liv.
  • Du ger dig själv en möjlighet att hinna reflektera över vad morgondagen ska innehålla.

Använd ett papper, noteringsblock eller app för att skriva ner morgondagens schema och punkter.

Lägg dig samma tid varje kväll. 

Visst vore det skönt att kunna somna som ett barn varenda kväll? Testa att lägga dig samma tid varje kväll.

  • Din kropp kommer automatiskt att vara inställd på sömn, vilket gör att du somnar lättare och snabbare.
  • Din inbyggda automatiska väckarklocka kommer att väcka dig på ett bra sätt, ungefär samma tid varje morgon.
  • Det tar bort möjligheten för att missbruka TV-serier eller andra nöjen som du annars utsätter dig för under de senare kvällstimmarna.

Du kommer inte bara att somna som ett barn, du kommer även att vakna utvilad utan att behöva sätta ett larm.

Nu har du några grundläggande punkter för att skapa en riktigt bra kvällsrutin. Hör gärna av dig om du har ytterligare tips, eller om du vill dela med dig av dina egna upplevelser och erfarenheter. Lycka till!

Varukorg