5 saker du kan göra för att komma igång med din träning

Har du svårt att komma igång med träningen, eller att träna på regelbunden basis? Välkommen till klubben! Det är dags att vi gör något åt det. Träning är inte bara viktigt om du vill ha en hälsosam och fungerande kropp, utan du blir även starkare och snyggare. Följ med så tar vi första steget tillsammans!

Hitta en träningspartner 

Det är mycket roligare att träna när du gör det tillsammans med någon. Det är även mycket mer sannolikt att det blir av.

  • Ni kan peppa varandra när den ena inte är riktigt motiverad.
  • Du har någon att prata med, samt att ni kan hjälpa varandra med olika övningar.
  • Ni kan utöva sporter som kräver fler än 1 person, exempelvis tennis.

Fråga din partner, familjemedlem, vän eller kollega om de vill träna tillsammans med dig.

Kolla på träningsvideor 

Har du någon speciell sport- eller idrottsstjärna som du tycker om? Kolla på deras träningsvideor om du vill bli motiverad att bli som dem.

  • Du lär dig hur man tränar rätt, samt får tips på nya övningar.
  • Du blir peppad att sätta igång med ditt eget tränande.
  • Exponeringen av träning omprogrammar din hjärna till att vilja träna.

På Youtube hittar du vanligtvis massvis med videor där människor tränar.

Skapa mål för din träning

Utan mål har du ingen direktion eller slutdestination, hur ska du då veta vad du vill uppnå?

  • Skapa tydliga och klara mål för din träning. Den här modellen är väldigt bra.
  • Mät och analysera dina framsteg på regelbunden basis.
  • Belöna eller fira alla framsteg du gör.

Att skapa mål för din träning är vad som kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Hitta rätt träningsform för dig

Träning behöver inte vara tråkigt, träning kan istället vara kul om du hittar rätt träningsform.

  • Testa olika bollsporter, exempelvis fotboll, handboll eller padel.
  • Löpning, cykling eller andra konditionsrelaterade träningsformer.
  • Dans, yoga eller crossfit är väldigt populära träningsformer i dagens samhälle.
  • Styrketräning med vikter, eller använd din egen kroppsvikt i ditt eget hem.

Det finns garanterat någon form av träning som passar för dig. Testa dig fram!

Börja långsamt

Se till att du börjar din träning lugnt och fint, annars kan det få oönskade konsekvenser.

  • Risken att du slutar träna är stor om du börjar för hårt.
  • Du kan skada dig om du inte tar det lugnt i början.
  • Det är mycket roligare att börja lugnt och försiktigt.

Skapa ett system där du börjar lugnt och försiktigt, samt trappar upp sakta med tiden.

Att träna ska inte behöva vara tråkigt. Om du gör rätt kommer du istället tycka det är väldigt roligt. Följ ovanstående tips för att bli motiverad, samt för att få en bra start på din träningsresa. Lycka till!

Varukorg