5 saker du kan göra för att lättare komma upp ur sängen

Ibland är det svårt att komma ur sängen. Vem försöker jag lura? Det är alltid svårt att komma ur sängen! Som tur är finns det vissa knep som du kan använda dig av för att lura John Blund och hans varma täcke och kuddar.

Placera din alarmklocka i ett annat rum. 

Hur många gånger har du stängt av ditt alarm och somnat om igen? Aldrig igen.

  • Lägg din mobil eller alarmklocka i ett annat rum, gärna långt ifrån ditt sovrum.
  • Om du vill vara på den säkra sidan ber du din partner, familjemedlem eller vän att gömma den åt dig. Då kommer du verkligen att vakna innan du hinner stänga av alarmet.
  • Använd en hög och jobbig signal som får dig att bli alert.

Det viktigaste är att du inte lägger dig i sängen när du väl har kommit upp.

Ha en väldigt bra anledning till att gå upp ur sängen. 

Har du någon anledning till att komma ur sängen omedelbart när du vaknar eller när ditt larm ringer?

  • Skapa en rolig och attraktiv morgonrutin.
  • Utöva dina intressen eller hobbies innan du börjar jobba.
  • Gå upp tillsammans med någon annan.

Det är väldigt mycket enklare att gå upp ur sängen om du har något roligt att se fram emot.

Sov tillräckligt. 

Se till att du sover så mycket som din kropp behöver.

  • De flesta behöver någonstans mellan 7-9 timmar per natt, men kan variera från person till person.
  • Hitta vilka tider som passar bäst för dig. Är du en natt eller morgonmänniska?
  • Du ska helst sova nästan exakt samma tider varje natt.

Tänk att kunna vakna av sig själv varje morgon, skulle inte det vara fantastiskt? Om du följer ovanstående tips, samt tar del av våra ytterligare knep och knåp, kan så faktiskt bli fallet.

Vakna rätt i sömncykeln. 

När du sover passerar du flera olika stadier i din sömncykel, fem stycken för att vara exakt.

  • En sömncykel är ungefär 90 minuter. Om du somnar 00.00 är det okej för dig att vakna vid exempelvis 01.30, 03.00, 04.30, 06.00, osv.
  • Se till att du får åtminstone 4 sömncykler per natt, helst 5 eller 6.
  • Om du vaknar under REM-sömnen som är det femte och sista steget inom sömncykeln, kommer du att känna dig väldigt groggy och trött. 

Experimentera tills du hittar den tid då du sover som lättast.

Ta på dig kläder eller en morgonrock. 

Om du fryser när du vaknar kan det vara en bra idé att ta på dig något som värmer dig, istället för ditt varma och sköna täcke.

  • Lägg din morgonrock eller andra värmande kläder bredvid din väckarklocka.
  • Använd elementet för att göra dina kläder varma och sköna.
  • Ta helst på dig kläder som du aldrig skulle lägga dig ner i sängen med.

En av de största anledningarna till att man lägger sig i sängen igen är för att man fryser, därför är det så oerhört viktigt att du följer den här punkten.

De flesta har problem med att komma upp ur sängen på morgonen, men du kan nu ligga steget före med dessa tips. Lycka till!

Varukorg